Wydarzyło się w gminie

Kolejna wyprawa Dreptusiów

Drukuj

8 kwietnia 2017r. Dreptusie ze Zwierzna wyruszyły na kolejną wyprawę. Tym razem wzięliśmy udział w 41 Ogólnopolskim Zlocie Pamięci Narodowej do Nadbrzeża. W Nadbrzeżu podczas II wojny światowej znajdował się podobóz hitlerowskiego obozu koncentracyjnego Stutthof. Przebywało tu około trzystu więźniów zatrudnionych przy morderczej pracy w okolicznych cegielniach. Wędrówkę rozpoczęliśmy w Kadynach. Tu przy pomniku przyrody – dębie Bażyńskiego zebrali się wszyscy uczestnicy rajdu. Ruszyliśmy w stronę Zalewu Wiślanego. Na plaży zrobiliśmy krótki postój, by przyjrzeć się spokojnej tafli wody, pobawić się na piasku, odpocząć w ciepłych promieniach wiosennego słońca. Dalsza trasa prowadziła wzdłuż starych torów kolejowych. Nie jeździ już tędy pociąg, więc mogliśmy udawać lokomotywę i wagony, na szynach ćwiczyć równowagę. Przeszliśmy Pęklewo, Suchacz i dotarliśmy do celu. Przy pomniku upamiętniającym pomordowanych więźniów odbyła się podniosła uroczystość.

Warsztaty szycia zajączków

Drukuj

Miła atmosfera, fantastyczne dzieci, cudne zajączki – takimi słowami można podsumować warsztaty szycia ,które odbyły się w Świetlicy Środowiskowej w Markusach. Mogły wziąć w nich udział także dzieci niezapisane do placówki. Dziękujemy Pani Joannie Stefaniak za chęć przybycia do nas, rodzicom oraz dzieciom. Najmilsze co mogłyśmy usłyszeć to pytanie o kolejne warsztaty.

Szkolna wycieczka do Elbląga

Drukuj

Dnia 3 marca 2017r. uczniowie z klasy czwartej pod opieką pani Marleny Peplau i wychowawczyni Barbary Krajnik pojechali na wycieczkę do Elbląga. Najpierw odwiedzili Muzeum Historyczno – Archeologiczne. Z uwagą słuchali przewodnika, który opowiadał o dawnym życiu w Elblągu, oglądali stare zdjęcia i eksponaty. Duże wrażenie zrobiła na nich podświetlona makieta przedstawiająca wygląd miasta przed drugą wojną światową. W muzeum obejrzeli również film holograficzny o początkach państwa polskiego. Drugim punktem wycieczki było zwiedzenie manufaktury cukierków, która znajduje się przy ulicy Rybackiej. Uczniowie poznali proces tworzenia słodyczy. Dowiedzieli się, z czego robione są barwniki: zielony, czerwony, czarny i biały i jak się je łączy, by powstał kolorowy, smaczny lizak. Na zakończenie każdy uczeń wykonał dla siebie własnoręcznie lizaka na patyku. Wypełnieni ciekawymi wiadomościami, obdarowani pysznymi słodyczami uczniowie w dobrym nastroju wrócili do szkoły. To była bardzo kształcąca, niezwykła lekcja.

Wieża widokowa na jeziorze Drużno

Drukuj

Wiosna to czas, w którym Gmina Markusy chętnie odwiedzana jest przez turystów. Największą atrakcją turystyczną, w tym okresie, jest rezerwat przyrody „Jezioro Drużno”, jeden z najpiękniejszych rezerwatów ornitologicznych środkowej Europy. Utworzony w 1966 roku w celu zachowania miejsc lęgowych ptactwa wodno-błotnego oraz piękna krajobrazu.

W związku ze spodziewanym znacznym zwiększeniem ruchu turystycznego na terenie rezerwatu Wójt Gminy Markusy z przykrością informuje, że spalona wieża widokowa w miejscowości Żółwiniec nie została odbudowana, a ścieżka prowadząca do ujścia rzeki Dzierzgoń do j. Druzno nie nadaje się do użytku. Apelujemy o niekorzystanie z ww. obiektów.

Jednocześnie informuję, że Gmina Markusy nie jest właścicielem wieży widokowej oraz ścieżki w miejscowości Żółwiniec, a Urząd Gminy Markusy nie jest zarządcą przedmiotowych obiektów turystycznych. Mimo powyższego Wójt Gminy Markusy podejmuje cały czas rozmowy i działania mające na celu spowodowanie odbudowy uszkodzonej wieży widokowej oraz poprawę stanu ścieżki.

Wójt Gminy Markusy

Dorota Wasik

Złaz Śladami Żołnierzy Powstania Listopadowego

Drukuj

Od 45 lat w lutym odbywa się w Fiszewie Ogólnopolski Złaz Śladami Żołnierzy Powstania Listopadowego. Stało się już tradycją, że młodzi turyści z SKKT-PTTK „Dreptuś” ze Zwierzna biorą udział   w tym wydarzeniu. 18 lutego 2017r. przeszliśmy sześciokilometrową trasę z Rozgartu do Fiszewa. Uczestniczyliśmy w uroczystości przy pomniku, oddaliśmy hołd zamordowanym żołnierzom, złożyliśmy wiązankę kwiatów, wysłuchaliśmy apelu poległych. Uroczystość miała bardzo podniosły charakter. Dalsza część złazu odbyła się w Gimnazjum w Gronowie Elbląskim. Dreptusie wzięły udział w konkursie piosenki patriotycznej i … zajęły pierwsze miejsce. Sukcesy odnieśliśmy również w konkursie przyrodniczo – krajoznawczym, w którym startowały: Emilia Zwiernik i Agata Soukup oraz konkursie plastycznym. Tu swe umiejętności pokazała Maja Zegzuła. Mimo nie najlepszej pogody i błota, które oklejało nasze buty, humory nam dopisywały. Z rajdu wróciliśmy zadowoleni i pełni wrażeń. Dziękujemy naszym opiekunom: Barbarze Krajnik, Marlenie Peplau, Joannie Fos za zorganizowanie i opiekę podczas sobotniej wyprawy.

Więcej…

Rozporządzenie w sprawie zjadliwej grypy ptaków